Wywiad z Iwoną Sowuską – Specjalistką ds. Ubezpieczeń

Iwona Sowulska swoją przygodę z ubezpieczeniami rozpoczęła już w trakcie studiów. Pierwsze kroki stawiała podczas stażu u wiodącego ubezpieczyciela w Polsce. Z wykształcenia jest bankowcem, ale dzięki doświadczeniu, jakim był wspomniany już staż, po dwóch latach pracy w zawodzie podjęła decyzje, że to branża ubezpieczeń ją interesuje i to w niej chce się rozwijać. przeczytania!

Cześć Iwona! Bardzo nam miło, że zgodziłaś się z nami porozmawiać. Powiedz, skąd pojawiło się zainteresowanie ubezpieczeniami i chęć odbycia stażu w tej branży?

Dzień dobry, ja również cieszę się, że mamy okazję porozmawiać. wszystko miało swój początek na studiach. Jako studentka bankowości, miałam przedmioty związane z ubezpieczeniami. To właśnie podczas zajęć na uczelni zaiskrzyło (śmiech). Pierwsze kroki stawiałam na stażu, jednak po jego ukończeniu skupiłam się na obronie pracy magisterskiej i przez jakiś czas nie byłam aktywna zawodowo.

Czyli taka „miłość od pierwszego słyszenia”? I od tamtego czasu pracujesz w branży czy miałaś jakieś przerwy?

Tak, dokładnie tak to można nazwać! Nie od razu jednak wszystko świetnie się układało. Po obronieniu pracy dyplomowej podjęłam pracę jako doradca kredytowy. Przez dwa lata skupiałam się na szacowaniu zdolności kredytowej i rekomendowaniu, gdzie moi klienci powinni udać się, by uzyskać kredyt hipoteczny. Szybko jednak zdałam sobie sprawę, że kredyty mnie nudzą i wróciła do mnie myśl, żeby znowu spróbować swoich sił w ubezpieczeniach. To był strzał w 10!

Czyli jesteś specjalistką ds. ubezpieczeń z pasji, a nie przypadku! Powiedz, jak wygląda Twoja praca i czym się dokładnie zajmujesz?

To trudne pytanie. Do moich głównych zadań należy oczywiście doradzanie klientom, jakie ubezpieczenie powinni wybrać. Staram się jak najlepiej pomóc osobie, która do mnie przychodzi. Moim obowiązkiem jest przedstawić jej oferty w taki sposób, żeby były dla niej zrozumiałe, bez okrytych „małych druczków”, tak aby miała pewność, że dobrze wybrała. Dzięki temu obie strony są zadowolone. Oprócz bezpośredniej pracy z klientami, dużo czasu zajmuje mi wdrażanie nowych pracowników i uczenie ich, co jest naprawdę ważne w tej pracy. Przekazywanie wiedzy to kolejne z moich hobby.

Mówisz, że wdrażasz nowych pracowników. Jak uważasz, czy każdy może zostać specjalistą i pracować w ubezpieczeniach?

Kolejne trudne pytanie (śmiech). Żeby dobrze doradzić klientowi, powinno się mieć wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawa, przepisów prawa międzynarodowego (w przypadku ubezpieczeń turystycznych) czy podatków. Istotne jest też posiadanie wiedzy z zakresu ekonomii i finansów. Podsumuję to tak: dobry agent musi mieć sporą wiedzę, żeby dobrze doradzić klientowi. Nie jest to zawód dla osób, które nie są zbyt chętne do nieustannego podnoszenia swoich kompetencji. No i trzeba lubić kontakt z ludźmi i być otwartym na dialog. Bez tego również trudno byłoby o sukces.

Starasz się poszerzać swoją wiedzę i umiejętności?

Zdecydowanie! Jestem na bieżąco ze wszelkimi zmianami jakie zachodzą, bardzo dużo czytam na ten temat. Ukończyłam również studia podyplomowe z zakresu ubezpieczeń.

Należysz do grona autorów treści dla KioskPolis.pl. Czy to również jest pomocne w poszerzaniu wiedzy?

W KioskPolis.pl pracuje od 2018 roku, a przez ten czas dużo się zmieniło, jeżeli chodzi o przepisy. Aby dawać czytelnikom świeżą porcję wiedzy, sama muszę ją mieć. Choć oczywiście tworzenie artykułów jest przede wszystkim sposobem na dzielenie się wiedzą z innymi, to często podczas przygotowywania materiału dowiaduje się nowych rzeczy.

A czy masz jakiś temat, o którym szczególnie lubisz pisać?

Szczególnie mocno upodobałam sobie ubezpieczenia turystyczne. Sama lubię podróżować, więc pomysły na artykułu są nierzadko również odpowiedzią na moje własne pytania. Uważam również, że konkretne aspekty polis turystycznych są niezwykle ciekawe i warto je przybliżyć czytelnikom. Co więcej, w tego typu artykułach zawsze mogę odnieść się do kraju, do którego ktoś planuje podróż, co również jest kształcące i interesujące.

Ostatnie pytanie – co powiedziałbyś młodym osobom myślącym o pracy w ubezpieczeniach?

Przede wszystkim – kształćcie się i edukujcie! W tym zawodzie wiedza jest podstawą sukcesu. Szukajcie pracy już na etapie studiów, żeby nauczyć się podstawowych zagadnień w praktyce i czytajcie. Czasopisma branżowe i blogi są doskonałym źródłem wiedzy, z którego warto korzystać/.

Bardzo dziękujemy Ci za rozmowę.

Dziękuję za zaproszenie – to była naprawdę miła rozmowa.

O mnie

Iwona Sowuska, absolwentka Finansów, Bankowości i Ubezpieczeń na Uniwersytecie Jagiellońskim. Już w trakcie studiów, zaczęła swoją karierę na rynku ubezpieczeń, uczestnicząc w stażach. Od tamtej pory, jak sama o sobie mówi, pasjonatka polis ubezpieczeniowych – zwłaszcza tych turystycznych. Autorka wielu publikacji na KioskPolis.pl, zarówno z zakresu ubezpieczeń podróżnych, jak i komunikacyjnych. Wierzy, że kluczem do sukcesu jest zaufanie, stały rozwój i podnoszenie kompetencji. Przeciwniczka „małych druczków i kruczków” w umowach, stawia na przejrzystość prezentowanych ofert i pełne uświadamianie klientów o wszystkich warunkach polisy.

Prywatnie – mama dwóch nastoletnich córek – Ani i Hani oraz zapalona podróżniczka. Uwielbia piesze wycieczki po górach, w dobrym gronie. Pomaga jej to się wyciszyć i oczyścić umysł. Wierzy, że w zdrowym ciele zdrowy duch, dlatego w pełni korzysta z sezonu narciarskiego, wyjeżdżając w ukochane Alpy. W podróży zawsze towarzyszą jej książki, a zwłaszcza kryminały. Za pozycje obowiązkową uważa „Dom zbrodni” Agathy Christie.

Zawód

Od czasów studenckich związana z branżą ubezpieczeniową. Dzięki wiedzy zdobytej w trakcie studiów zdobyła solidne podstawy wiedzy i znalazła kierunek, w którym chce się rozwijać. Po dwuletniej przerwie wróciła do pracy w ubezpieczeniach, obejmując stanowisko sprzedawcy w jednym z najpopularniejszych towarzystw ubezpieczeniowych. Wraz z biegiem lat zyskała cenne doświadczenie, którym codziennie stara się dzielić ze swoimi klientami. Jak sama mówi: „Czuje się odpowiedzialna za każdego obsługiwanego klienta”. Każdą porażkę traktuje jako lekcję, z której trzeba wyciągnąć wnioski, by ulepszyć swoje działania i nie popełnić już podobnych błędów.

Definicja dobrego agenta ubezpieczeniowego

Iwona Sowuska uważa, że dobry agent ubezpieczeniowy musi posiadać szeroką wiedzę z każdej dziedziny – nie tylko z samych ubezpieczeń. Powinien być na bieżąco z prawem podatkowym, ogólnymi przepisami prawa, również tego międzynarodowego, znać przepisy drogowe, jak i również znać się na ekonomii, żeby potrafić doradzić klientowi, co do wyboru konkretnej oferty ubezpieczeniowej. Powinien też stale podnosić swoje kompetencje, żeby sprostać dynamicznie zmieniającemu się rynkowi. Tylko w ten sposób można skutecznie odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów, dotyczące m.in. zakresu ubezpieczenia. Dzięki tej wiedzy jest się również w stanie pozyskać nowych klientów i już na wstępie zaoferować im dogodne warunki. Cechy, jakie jej zdaniem powinien posiadać specjalista do spraw ubezpieczeń to: uczciwość, otwartość, a także trzeźwość umysłu. Ważne, żeby wzbudzał w klientach zaufanie, ponieważ jest to podstawa dobrej współpracy oraz klucz do ogólnego sukcesu.